زحمت کشی در ایلام، روغن کشی در استان‌های دیگر/ روغنی که نانی از آن چرب نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مهم‌ترین و مطمئن‌ترین منابع کسب درآمد برای کشور در حال حاضر، درآمدهای غیر نفتی است که در این میان بخش کشاورزی می‌تواند

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مهم‌ترین و مطمئن‌ترین منابع کسب درآمد برای کشور در حال حاضر، درآمدهای غیر نفتی است که در این میان بخش کشاورزی می‌تواند

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

زحمت کشی در ایلام، روغن کشی در استان‌های دیگر/ روغنی که نانی از آن چرب نمی‌شود

پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰  ۰ نظر   ۷۹۶ بازدید

زحمت کشی در ایلام، روغن کشی در استان‌های دیگر/ روغنی که نانی از آن چرب نمی‌شود

در حالی که شهرستان دهلران به عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی شناخته می‌شود که این تولیدات به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان، برای فرآوری به سایر استان‌های کشور منتقل می‌شوند.

زحمت کشی در ایلام، روغن کشی در استان‌های دیگر/ روغنی که نانی از آن چرب نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مهم‌ترین و مطمئن‌ترین منابع کسب درآمد برای کشور در حال حاضر، درآمدهای غیر نفتی است که در این میان بخش کشاورزی می‌تواند نقش به سزایی را در این زمینه داشته باشد.

شهرستان دهلران در حالی به عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی کلزا و کنجد در استان ایلام شناخته می‌شود که این محصولات را به صورت خام و در نبود صنایع تبدیلی به دیگر مناطق کشور ارسال و به فروش می‌رساند.

هم اکنون این شهرستان با ظرفیت ۵۰ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی استان ایلام، به عنوان قطب اصلی تولید کشاورزی در استان شناخته می‌شود.

از مهمترین محصولات تولیدی در شهرستان دهلران، رونق کشت دانه‌های روغنی کنجد و کلزا است که هر ساله با استقبال بسیار خوب کشاورزان منطقه مواجه می‌شود.

مقاومت این محصولات در مقابل تنش‌های آبی و سازگاری آب و هوا و خاک منطقه و همچنین درآمد خوب باعث استقبال کشاورزان از کشت این دانه‌های روغنی در شهرستان شده است.

اما این تولیدات به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان ایلام، برای فرآوری به سایر استان‌های کشور نظیر اصفهان و کرمانشاه منتقل می‌شوند و کشاورزان ایلامی کماکان از ارزش افزوده و سود حاصل از فرآوری این محصولات بی‌نصیب می‌مانند.

صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی گفته می‌شود که با انجام کارهای مختلف روی محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، شیلات، جنگل و مرتع، باعث افزایش ارزش اقتصادی این محصولات شود؛ این صنایع، انواع محصولات کشاورزی و دامی به مواد مختلف و قابل مصرف تبدیل و رابطه باارزشی بین کشاورزی و صنعت، ایجاد می‌کند.

استقبال از کشت دانه‌های روغنی در دهلران

یکی از کشاورزان شهرستان دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: کشت دانه‌های روغنی مثل کلزا و کنجد به دلیل با ارزش بودن این محصولات با استقبال خوب کشاورزان منطقه مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه تنها مشکل کشاورزان منطقه بحث فروش محصول در دیگر مناطق کشور است، افزود: اگر صنایع تبدیلی مثل کارخانه‌های روغن کشی در منطقه وجود داشته باشد، قطعاً سطح زیر کشت این دانه‌های روغنی در شهرستان بالا خواهد رفت.

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در استان

یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: محصولات با کیفیتی مثل کنجد و کلزا امروزه در سطح استان ایلام تولید می‌شود که به دلیل نبود صنایع تبدیلی به دیگر مناطق کشور ارسال می‌شوند.

وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی، کارگاه‌های فرآوری و بسته بندی از مهمترین نیازهای بخش کشاورزی در استان ایلام شناخته می‌شوند.

این کارشناس با اشاره به اینکه کیفیت بالای محصول کنجد تولیدی در دهلران نیازمند برندسازی است، افزود: متاسفانه محصولات کشاورزی باکیفیت ایلام در سطح کشور شناخته شده نیستند.

تولید سالانه ۲۲ هزار تن کلزا

اصغر باباخانی مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر ما سالانه ۲۲ هزار تن کلزا تولید می‌کنیم که این عدد به موازات ایجاد صنایع تبدیلی در استان برای جلوگیری از خام فروشی قابل افزایش است.

وی ادامه داد: راهبرد ما افزایش محصولات فرآوری شده، کاهش ضایعات، افزایش جذب مواد خام، کاهش وابستگی به صادرات نفتی و افزایش بهره وری و ایجاد ارزش افزوده است.

مدیر صنایع تبدیلی استان گفت: یکی از محصولات استراتژیک کشور که مواد اولیه آن در استان ایلام تولید می‌شود، روغن خوراکی بوده و در حال حاضر بخش اعظمی از روغن خوراکی کشور به وسیله واردات برطرف می‌شود.

وی افزود: کلزای تولیدی استان ایلام کفاف تامین روغن مورد نیاز این استان را می‌دهد و بنابراین احداث کارخانه فرآوری روغن در استان یک نیاز و ضرورت به شمار می‌رود که برای ایجاد آن با سرمایه گذاران مختلف رایزنی شده است.

باباخانی یادآور شد: توسعه کشت دانه روغنی کلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد و با تکمیل طرح های سامانه گرمسیری، مهار آب‌های مرزی و احیای اراضی جنوب استان از آب سد کرخه، توسعه کشت دانه روغنی کلزا افزایش خواهد یافت.

مجوز احداث کارخانه روغن کشی در ۲ شهرستان صادر شده است

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی ایلام با بیان اینکه در حال حاضر مجوز احداث کارخانه برای ۲ شهرستان ایلام و دهلران صادر شده است، اضافه کرد: در صورت تاسیس کارخانه روغن کشی کلزا، علاوه بر استخراج روغن از محصولات کلزای تولیدی داخل استان، از تولیدات دیگر استان‌های همجوار نیز برای تامین خوراک مورد نیز این کارخانه استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: ایجاد و تجهیز کارخانه روغن کشی کلزا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با رایزنی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، امیدواریم که این طرح در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

مدیر صنایع تبدیلی استان اظهار کرد: همچنین برای یک کارخانه روغن کشی از کنجد و سایر دانه‌های روغنی در استان ایلام مجوز تاسیس صادر و از محل تبصره ۱۸ مبلغ ۳ میلیارد تومان اعتبار پرداخت کرده‌ایم و امیدواریم این طرح که تا کنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در شهرستان دهلران داشته است، تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

عدم پاسخگویی فرمانداری دهلران

در ادامه خبرنگار ما تلاش کرد تا جزییات بیشتر این طرح را از فرمانداری دهلران جویا شود که متاسفانه پس از تلاش‌های پی در پی، فرمانداری حاضر به پاسخگویی نشد.

با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی در شهرستان‌هایی همچون دهلران و مهران برای تولید دانه‌های روغنی مثل کنجد و کلزا، حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی برای راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی در این شهرستان بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به درصد بالای واردات روغن خوراکی در کشور، افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی مثل کنجد و کلزا می‌تواند نقش مفیدی در خودکفایی کشور برای تولید این روغن‌های خوراکی داشته باشد و تمامی دستگاه‌ها و ادارات مربوطه موظف به حمایت و تلاش در راستای تحقق این مهم هستند.

انتهای پیام/ر

دیدگاه خود را بیان کنید