مرگ تدریجی یک پروژه در کهگیلویه و بویراحمد/ ابر پروژه‌ای که اولویت هیچ دستگاهی نیست

خبرگزاری فارس یاسوج، نسیم راوند_ کهگیلویه و بویراحمد استانی است که در دوران رژیم پهلوی از امکانات خاصی برخوردار نبود و هر چه به این استان خدمت شده همه

خبرگزاری فارس یاسوج، نسیم راوند_ کهگیلویه و بویراحمد استانی است که در دوران رژیم پهلوی از امکانات خاصی برخوردار نبود و هر چه به این استان خدمت شده همه

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مرگ تدریجی یک پروژه در کهگیلویه و بویراحمد/ ابر پروژه‌ای که اولویت هیچ دستگاهی نیست

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰  ۰ نظر   ۹۱۹ بازدید

مرگ تدریجی یک پروژه در کهگیلویه و بویراحمد/ ابر پروژه‌ای که اولویت هیچ دستگاهی نیست

پروژه راه‌آهن یا سوج_ اقلید پروژه مهمی بود که برای اتصال یاسوج به شبکه ریلی کشور در دولت نهم در دستور کار قرار گرفت و در دولت دهم مصوب شد اما با وجود تخصیص اعتبار، پیش‌بینی می‌شود پروژه نیم قرن دیگر به بهره‌برداری برسد.

مرگ تدریجی یک پروژه  در کهگیلویه و بویراحمد/ ابر پروژه‌ای که اولویت هیچ دستگاهی نیست

خبرگزاری فارس یاسوج، نسیم راوند_ کهگیلویه و بویراحمد استانی است که در دوران رژیم پهلوی از امکانات خاصی برخوردار نبود و هر چه به این استان خدمت شده همه مربوط به ۴۰ سال عمر پر خیر و برکت انقلاب اسلامی بوده است.

بارها نوشتیم و اشاره کردیم کهگیلویه و بویراحمد استانی است که ۲۰ درصد نفت و گاز کشور، ۱۰ درصد آب شیرین، ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس و ۸ درصد جنگل‌های کشور را در اختیار دارد و به غیر از این، استان در تولید محصولات باغی از جمله سیب و لیمو، پرورش آبزیان، پرورش گیاهان دارویی و  ....حرفی برای گفتن دارد و صاحب جایگاهی در کشور است.

اما علی‌رغم اقدامات صورت گرفته هنوز کهگیلویه و بویراحمد ۷۱۳ هزار نفری واژه محرومیت را با خود یدک می‌کشد و می‌طلبد برای خروج استان از محرومیت به زیرساخت‌های استان از جمله زیرساخت‌های هوایی و زمینی توجه ویژه شود.

اردیبهشت سال ۸۴ در اولین سفر دولت نهم به کهگیلویه و بویراحمد پروژه خط‌آهن یاسوج_ اقلید در دستور کار قرار گرفت تا به عنوان یکی از شاهراه‌های مهم توسعه با خارج کردن استان از بن‌بست، واژه  محرومیت را از چهره کهگیلویه و بویراحمد جوان و نوپا بزداید.

 

سرانجام در سفر سوم دولت، پروژه اتصال مرکز این استان به شبکه ریلی مصوب شد و موجی از امید را در دل مردم کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کرد اما سرعت این پروژه به حدی کُند و میزان اعتبارات اختصاص یافته به اندازه‌ای ناچیز بود که انگار هیچ کهگیلویه و بویراحمدی حالا حالا صدای سوت هیچ قطاری را در این استان نخواهد شنید.

۶ اردیبهشت ۹۸ غلامرضا تاجگردون نماینده سابق گچساران و باشت و رئیس آن موقع کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دهم با فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دوره قبل، مجلس اعتبارات عمرانی شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران را به راه‌آهن یاسوج _اقلید اختصاص داد و غلام‌محمد زارعی نماینده پیشین بویراحمد و دنا از پیشرفت ۸۰ درصدی در ۲۰ کیلومتر فاز اول و به مناقصه رفتن فاز دوم‌ در قالب ۲۰ کیلومتر دیگر خبر داد که نوید شتاب در این پروژه مهم را می‌داد  اما راه‌آهن یاسوج_ اقلید شتاب که نگرفت هیچ کم‌کم از ریل خارج شد.

پروژه‌ای که اولویت وزارتخانه نیست

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته در خصوص پروژه راه‌آهن یاسوج گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی مسئولیتی در قبال این پروژه ملی ندارد صفر تا ۱۰۰ این پروژه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

پژمان نیک‌اقبالی عنوان کرد: راه‌ و شهرسازی به این دلیل که راه‌آهن یاسوج_ اقلید یک پروژه ملی است نمی‌تواند دخالتی انجام دهد، ادامه عملیات اجرایی پروژه ملی راه‌آهن یاسوج_ اقلید از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی نیست.

 

سوت قطار یاسوج شاید نیم قرن دیگر

عزیز فیلی معاون سابق امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره اینکه  راه‌آهن یاسوج_ اقلید به طول ۱۲۷ کیلومتر، استان را به خط راه‌آهن سراسری متصل می‌کند گفت: با روند کنونی تزریق اعتبار به این پروژه، ساخت این پروژه مهم با برآورد نیاز یک هزار میلیارد تومانی نیم قرن طول می‌کشد.

نماینده مردم بویراحمد و دنا هم در دیدار سال گذشته با معاون راه و شهرسازی پیرامون پروژه راه‌آهن یاسوج_ اقلید از روند اختصاص اعتبار به این پروژه ملی ابراز نگرانی کرد و گفت: با اعتباراتی که سال‌های اخیر به این پروژه اختصاص یافته باید بیش از نیم قرن منتظر بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

نیاز پروژه به اعتبارات یک سال کهگیلویه و بویراحمد

علی شهابی‌نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هزاران میلیارد تومان نیاز است که راه‌آهن یاسوج_ اقلید به نتیجه برسد گفت: در بودجه سال ۹۹ برای اتصال یاسوج به شبکه ریلی ۶ میلیارد تومان اختصاص داده بودند که عدد ناچیزی است.

 

وی بیان کرد:این پروژه در لایحه ۱۴۰۰ دیده شده و باید منتظر بمانیم ببینیم دولت در بودجه امسال چه اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته است، استان باید به شبکه ریلی متصل شود اما باید پروژه‌ها را اولویت‌بندی کنیم.

شهابی‌نسب بیان کرد: در حال حاضر اولویت حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد  چهار خطه کردن یاسوج به سمیرم است، ضمن اینکه راه‌اندازی پروژه مهم پاتاوه_ دهدشت دیگر اولویت‌های استان برای کاهش بار ترافیکی و خروج استان از بن‌بست است.

این مسئول بیان کرد: پروژه یاسوج_ بابامیدان و بابامیدان_ گچساران_ بهبهان به عنوان کریدور شمال به جنوب دیگر اولویت حمل و نقل استان است با راه‌اندازی این پروژه، ترددهای خوزستان و بوشهر روی این محور قرار می‌گیرند و به یاسوج و سمیرم متصل می‌شوند.

وی بیان کرد: دیگر اولویت استان توسعه فرودگاه‌های یاسوج و گچساران است. راه‌آهن طرح بزرگی است و اعتبار بزرگی هم می‌خواهد، همین پروژه به تنهایی اعتباری معادل کل بودجه یکسال کهگیلویه و بویراحمد را می‌خواهد.

شهابی‌نسب با اشاره به اینکه پیش‌بینی بودجه پروژه‌های عمرانی استان در لایحه ۱۴۰۰،  ۱۴۵۱ میلیارد تومان است، افزود: نمایندگان و استاندار پیگیر پروژه راه‌آهن هستند اما نمی‌توانیم زمانی برای این پروژه پیش‌بینی کنیم.

وی با اشاره به ۸۰ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در سطح کشور گفت: این آمار در کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۰۰ پروژه نیمه‌تمام است و باید با توجه به اعتبارات این پروژه‌ها را اولویت‌بندی کنیم.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

دیدگاه خود را بیان کنید