افزایش دو برابری سطح تولید بچه ماهی در مرکز سیاهکل

افزایش دو برابری سطح تولید بچه ماهی در مرکز سیاهکل . این مرکز نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است /استمرار شغل صیادی و حیات ماهیان ارزشمند خزر منوط به تولید بچه ماهیان در مراکز بازسازی ذخایر شیلات است.

افزایش دو برابری سطح تولید بچه ماهی در مرکز سیاهکل . این مرکز نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است /استمرار شغل صیادی و حیات ماهیان ارزشمند خزر منوط به تولید بچه ماهیان در مراکز بازسازی ذخایر شیلات است.

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۹ بازدید
افزایش دو برابری سطح تولید بچه ماهی در مرکز سیاهکل

افزایش دو برابری سطح تولید بچه ماهی در مرکز سیاهکل . این مرکز نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است /استمرار شغل صیادی و حیات ماهیان ارزشمند خزر منوط به تولید بچه ماهیان در مراکز بازسازی ذخایر شیلات است.

سال گذشته مرکز بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی شهید یوسف‌پور سیاهکل با نصف ظرفیت تولید فعالیت داشته وبرای بهره وری بهینه و بروزرسانی وتوسعه امکانات این مرکز نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است / بعنوان یک برنامه استراتژیک و حاکمیتی در سطح کشوراگر مراکز بازسازی ذخایر شیلات فعالیت نکنند ماهیان ارزشمند خزر مورد تهدید نابودی ذخایرخواهند بود .

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی شهید یوسف‌ پور سیاهکل استان گیلان ، گفت : تا سال گذشته مرکز سیاهکل با نیمی از امکانات موجود در حال فعالیت بوده است .

” علی اکبر قربان نیا ” در جربان بازدید جمعی از خبرنگاران از مرکز بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی شهید یوسف‌پور سیاهکل که در سال 1364 شمسی راه اندازی شده و دارای 270 هکتار مساحت است ، اظهار کرد : ماهیت فعالیت این مرکز برای تکثیر ماهیان دریایی می باشد که تلفیقی از گونه‌های ماهیان دریایی شامل خاویاری ، سوف ، سفید واست.

به گفته وی این مرکز دارای سالن های تولید لارو و استخرهای ۴ هکتاری خاکی برای کشت لاروها می باشد که در آنها رشد می‌کنند و هم اکنون ۱۷۰ هکتار در مدار تولید قرار دارد.

این مسوول ، مدعی شد : تا سال گذشته نیمی از این مرکز فعال بوده و از سال گذشته تاکنون دو برابر آن فعال شده است ، ابراز کرد : تا سال گذشته حو ضچه‌ها و دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که وجود داشت به فضل خدا مورد رسیدگی قرارگرفته و قابل بهره برداری شده اند.

قربان نیا ، تصریح کرد : با حمایتها و درایت ” کوروش خلیلی ” به عنوان مدیر کل فعلی شیلات گیلان توانستیم این مرکز را به یک مرکز سر پا در سطح کشور مطرح بکنیم.

وی اذعان کرد : از زمان مدیریت مدیر کل فعلی شیلات استان این تحول در مرکز بازسازی ذخایر ماهیان دریایی شادروان یوسف پور سیاهکل ایجاد شد و مردم منطقه و همکاران گواه این ادعا هستند که اینجا از حالت نیمه فعال که داشته به یک مرکز فعال تبدیل شده است.

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی شهید یوسف‌پور سیاهکل ” منبع آبی این مرکز را رودخانه اعلام کرد که در بالا دست و مجاور این مرکز وجود دارند ، ضمن این که برای برای آب کمکی از کانال سد سفیدرود استفاده می‌شود.

قربان نیا ” خاطر نشان کرد : این مرکز دارای دو استخر ۵ هکتاری ذخیره آب است که برای مواقع اضطراری و درفصل کشت شالیزارهای منطقه از آب آنها استفاده می‌شود . ایشان یادآور شد اگر مراکزبازسازی ذخایر مای در سطح کشور فعالیت نکنند دریای خزر با کاهش چشمگیر ذخایر زیستی مواجه شده و به لحاظ جبران برداشت و صیدی که انجام میگیرد سبد صید صیادان کوچکتر شده و آنقدر ماهی نمی‌توانند صید بکنند.

وی با اذعان بر این که سوف و تاس ماهیان جزو ماهیان به شدت در حال انقراض محسوب می شوند ، متذکر شد : ماهی سوف یک نوع ماهی ارزشمند دریا می باشند که متاسفانه با صید غیر مجاز بی‌رویه و هم چنین شرایط بد آلودگی ها رودخانه‌ها در معرض خطر انقراض قرار گرفته است .

این مسوول ، مرکز تحت مدیریت خودش را تنها مرکز تکثیر تخصصی ماهیان سوف در کشور دانست وگفت هرچند تلاشهای زیادی ازسوی محیط زیست صورت میگیرد ولی به لحاظ حساسیت موضوع نظارت و کنترل بیشتری را برای حفظ محیط زیست رودخانه ها و آلودگی‌های دریا می طلبد.

قربان نیا ” با بیان این که استفاده از منابع آبی به شدت برای ما مهم است ، ابراز کرد : بعد از شروع به کار مدیریت فعلی اداره کل شیلات گیلان ، برای بهره وری بهینه منابع آب مرکز بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی شهید یوسف‌پور سیاهکل سیستم استفاده مجدد و برگشت آب را تعبیه کرده‌ایم.

به گفته وی ، در هر استخر خاکی ۴ هکتاری این مرکز ، حدود یک میلیون و 500 هزار لارو ریخته می‌شود که در مجموع ۶ میلیون لارو در هر استخر ۴ هکتاری ریخته می‌شود و با کوددهی و غذادهی، مورد تیمار و رسیدگی قرار گرفته وبا وزن بالتری نسبت به سالیان گذشته تولید صورت می گیرد .

سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی شهید یوسف‌پور سیاهکل ، مدعی شد : تا سال گذشته برخی از ماشین آلات و ادوات این مرکز بلا استفاده بود که که با روی کار آمدن مدیر کل فعلی شیلات گیلان این امکانات دوباره به مدار کار برگشتند.

قربان نیا ” با بیان این که در سالیان گذشته بچه ماهی‌ها که وارد رودخانه و دریا می‌شدند با وزن پایینی رهاسازی می‌شدند ، ابراز کرد : هم اکنون بچه ماهی ها با وزن بالای ۲ گرم ماهی سفید و تا ۱۰ گرم ماهی سوف رهاسازی می شوند و خوش بختانه به تعهد تولید خودمان رسیدیم و از برنامه عقب نماندیم .

وی اضافه کرد : هم اکنون این مرکز دارای ۱۲ پرسنل می‌باشد ، این در حالی است که باید ۹۰ نفر نیرو

داشته باشد لذا با کمبود شدید نیروی کار مواجه می باشد .

این مسوول ، تزریق بیشتر اعتبارات برای تداوم ادامه فعالیت مرکز بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی شهید یوسف‌پور سیاهکل را خواستار شد ، تصریح کرد : اگر بودجه کمتر باشد غذای کمتری به ماهیان میرسد داده می‌شود رشد و وزن کمتری خواهند داشت

قربان نیا ” مدعی شد : قبل از دوره فعالیت مدیر کل فعلی از یک سال گذشته تاکنون مشکل کمبود غذای ماهی تا حدود زیادی مرتفع شده است .

وی با تاکید بر این که مرکز بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی شهید یوسف‌پور سیاهکل سالانه به حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبارحداقل برای توسعه و تولید نیاز دارد ، اذعان کرد : تقویت اعتبارات و نیروهای مورد نیاز از الزامات اساسی برای ادامه حیات و فعالیت حاکمیتی مراکز بازسازی ذخایر خواهد بود .

به گفته سرپرست مرکز بازسازی و حفاظت ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی شهید یوسف‌پور سیاهکل ” سال ۱۴۰۲حدود ۶۰ میلیون قطعه ماهی سفید و سوف و خاویاری در تالابهاو رودخانه‌ها تزریق شده و پیش بینی می شود با تلاشهای انجام شده انشاا… این رقم در سال جهش تولید به بالغ بر۸۰ میلیون قطعه برسد

قربان نیا ” ، ادامه داد : بیشتر این بچه ماهی ها در رودخانه‌های سفید رود و لنگرود و رودسر در شرق گیلان رها سازی میشوند و به فضل الهی نتایج آن در سبد صید صیادان مشهود خواهد بود .
استمرار شغل صیادی منوط به تولید ذخایر بچه مهیان دریایی و تالابی در مراکز بازسازی ذخایر شیلات می باشد

منبع: کاشف اسرار

دیدگاه خود را بیان کنید