کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آبزیان در چهارمحال و بختیاری افتتاح شد

کارخانه فرآوری، بسته‌بندی و صادرات انواع فرآورده‌های گوشتی و آبزیان روز یکشنبه در قطب صنعتی شهرکرد وارد مدار تولید شد.

کارخانه فرآوری، بسته‌بندی و صادرات انواع فرآورده‌های گوشتی و آبزیان روز یکشنبه در قطب صنعتی شهرکرد وارد مدار تولید شد.

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۷ بازدید
کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آبزیان در چهارمحال و بختیاری افتتاح شد

کارخانه فرآوری، بسته‌بندی و صادرات انواع فرآورده‌های گوشتی و آبزیان روز یکشنبه در قطب صنعتی شهرکرد وارد مدار تولید شد.

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی در این بهره‌برداری از خط تولید این واحد گفت: این کارخانه فرآوری، بسته‌بندی و صادرات انواع آبزیان با ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و پرداخت ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی مورد بهره برداری قرار گرفت.

احمد راستینه هفشجانی افزود: با راه‌اندازی این واحد فرآوری زمینه اشتغال ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: با راه‌اندازی این واحد فرآوری و بسته‌بندی گام مهمی در افزایش ظرفیت بسته‌بندی فرآورده‌ها و تکمیل زنجیره ارزش آبزیان در استان برداشته می‌شود.

وی با تاکید بر ارتقای مدیریت شیلات استان به اداره کل، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش تولید، خوراک و فرآوری آبزیان در استان نیاز است این زنجیره ارزش با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این بخش تکمیل و ارتقا یابد.

وی یادآور شد: ایجاد مرکز ملی بزرگ تشخیص بیماری‌های آبزیان و مرکز تحقیقات آبزیان را گام مهم و موثری در تکمیل زنجیره ارزش و ارتقای کیفیت محصولات آبزیان معرفی کرد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با دارا بودن ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون دارای ۴۷۵ مزرعه با ظرفیت تولید ۳۳ هزار و ۲۷۰ تن به عنوان قطب تولید ماهیان سردآبی کشور به شمار می‌رود.

نامدارا ملک پور اضافه کرد: هم‌اکنون ۱۰ کارخانه بسته‌بندی و فرآوری آبزیان با ظرفیت ۳۰ هزار تن در استان فعال است که با بهره‌برداری از این واحد تولیدی شمار کارخانه‌های استان به ۱۱ واحد و ظرفیت بسته‌بندی و فرآوری این واحدها نیز از ۲۲ به ۳۶ هزار تن افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: بیشترین ماهیان سردآبی تولید شده در استان به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، آذربایجان، عراق و ترکیه صادر می‌شود.

پرورش ماهیان سردآبی به‌علت شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در تحقق "جهش تولید با مشارکت مردم" به‌عنوان شعار سال‌جاری به‌شمار می‌رود.

چهارمحال و بختیاری علاوه‌بر شرایط طبیعی مناسب برای رونق صنعت شیلات، دارای یکی از بزرگ‌ترین کارخانه تولید خوراک آبزیان کشور است.

برای بهره‌گیری از ظرفیت چهارمحال و بختیاری در بخش صادرات ماهی باید زیرساخت‌های پایه‌ای و استاندارد ایجاد و تولیدکنندگان را در خصوص سرمایه در گردش حمایت کرد.

پرورش ماهیان سردآبی به‌علت شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، تکمیل زنجیره تولید و بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری در این خصوص به‌شمار می‌رود که ۱۵ درصد از ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است و می‌طلبد در بهره‌گیری از این ظرفیت اقدامات بیشتری انجام گیرد.

چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه بیش از ۳۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید