سهم ماهيگيران بزرگترين بندر كشور از دريا فقط تورهاي خاليست /گ

سهم ماهيگيران بزرگترين بندر كشور از دريا فقط تورهاي خاليست /گ

سهم ماهيگيران بزرگترين بندر كشور از دريا فقط تورهاي خاليست /گ

چهار‌شنبه ۵ آبان ۱۴۰۰
Wednesday, October 27, 2021

سهم ماهيگيران بزرگترين بندر كشور از دريا فقط تورهاي خاليست /گ

۱۳۹۶/۱۱/۱۱
سهم ماهيگيران بزرگترين بندر كشور از دريا فقط تورهاي خاليست

 

 فرسودگي 30 درصد ي كشتي ها ومشكلات بيمه اي عملا ماهيگيران ديري را از کار بيکار کرده است

 

  با وجود اينكه بندر دير يكي از مهمترين مراكز صيد ماهي در استان بوشهر به شمار مي رود ، اما بي توجهي به برخي زيرساختها سبب شده تا جايگاه مناسبي براي كشتي هاي ماهيگيري نداشته باشد اين درحالي است فرسودگي 30 درصدي ناوگان كشتي هاي ماهيگيري در كنار مشكلات بيمه اي صيادان وكشتي هاي آنها موجب شده تا افراد فعال در اين حرفه با مشكلات ريزودرشتي مواجه شوند كه عملا موجب ناكامي در روند فعاليتشان باشد موضوعي كه سبب شده تا عضو شورای شهر دیر با تاييد اين مشكلات از مسئولان بخواهند تا براي رفع اين مشكلات گام اساسي بردارند

درحال حاضر استانهاي جنوبي كشور خصوصا بوشهر از مناطقي به شمار مب روند كه نقش اساسي در زمينه توليد وصيد انواع آبزيان دريايي را دارند موضوعي كه سبب شده تا اقتصاد اين منطقه براين مهم استوار بوده وموجب ايجاد اشتغال ودرآمد زايي براي نردم استان وساير مناطق كشورشود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران دراين خصوص مي گويد:«هم اكنون ۱۱هزار فروند شناور ثبت‌شده و ۷۴ بندر ماهیگیری در آب‌های شمال و جنوب کشور فعالند که از این تعداد، ۱۰ هزار شناور ماهیگیری در جنوب فعالیت می‌کنند.»

علی اصغر مجاهدی مي افزايد:« ازاين تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ فروند قایق، ۳ هزار و ۱۰۰ فروند لنج و۵۴ فروند کشتی هستند.»

وي با اشاره به مشكل اين كشتي ها ادامه مي دهد:«فرسودگي يكي از مهمترين اين مشكلات است كه بايد هرچه زودتر مرتفع شود .»

وي با اشاره به اقدامات انجام شده دراين زمينه ميگويد:«80با وجود اينكه 80 درصد شناورها به همت سازمان شیلات و وزارت جهاد کشاورزی، نوسازی شده اند، با اين وجود ۲۰ درصد با مشکل فرسودگی مواجهند.»


 

* استاندارد نبودن شناورهای فرسوده

با وجود اينكه بايد همواره نوسازي ناوگان دريايي مورد نظر باشد ، اما مشكلات مالي ودرآمد اندك سبب شده تا صاحبان اين كشتي ها نتوانند اقدام به نوسازي ناوگان خودكنند.

مدیرکل پیشین تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی دراين خصوص به" جوان "مي گويد:«از آنجا كه يكي از شروط نوسازي كشتي ها داشتن صرفه اقتصادي است لذا در صورت نبودن اين شرط صاحبان اين كشتي ها حاضر نخواهد شد تا با صرف هزينه بالا اقدام به نوسازي كشتي هاي خودكنند.»

عبدالکریم رزازان مي افزايد:«با وجود اينكه صاحبان اين ناوگان مي دانند كه كشتي هاي آنهابه شدت نياز به نوسازي دارند ، اما بالابودن سود تسهيلات ودرآمد اندك اجازه چنين كاري را به آنها نمي دهد.»

در حال حاضر با توجه به کمبود شناور و فرسودگی بخش زیادی از ناوگان دریایی، برخی شناورها به‌ویژه شناورهای خدماتی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اجاره می‌شود. این در حالی است که همه کشورهای خارجی و حتی کشورهای منطقه، دارای شرکت‌های اجاره‌دهنده کشتی و شناور هستند که گاهی شرکت‌های ایرانی از آنها شناور اجاره و حداقل روزی ۵ تا ۶ هزار یورو بابت اجاره آنها پرداخت می‌کنند.

صيادان بازنده اصلي شناورهاي فرسوده

بررسي ها نشان مي دهد ، درحال حاضر آمار دقیقی از شناورهای صیادی که بزرگترین بخش شناورهای سنتی کشور را تشکیل می‌دهند، در دست نیست.

با اين وجود برخي از كارشناسان ، تعداد این شناورها را از ۱۰ هزار تا ۴۰ هزار شناور تخمین می‌زنند که بیشترین تعداد آنها، در بیش از ۷۰ بندر استان هرمزگان در حال فعالیت هستند.

هم اكنون ، مالکان شناورهای صیادی، با مشكلات بسياري روبرو هستند كه به عنوان نمونه مي توان به مشکلات ازجمله لایروبی نشدن بنادر، وجود صیادان غیرقانونی و بيمه نبودن روبرو هستند اين موضوع درحالي است كه هزینه‌های تامین یا نوسازی شناور، سبب شده تا نشكلات پيشروي آنها طاقت فرسا شود.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردیدراين خصوص می‌گوید:« در سال‌های گذشته، عمده‌ترین سوانح دریایی مانند آب‌گرفتگی، شکستگی، واژگونی، آتش‌سوزی و غرق شدن، برای لنج‌های چوبی و لنج‌های صیادی پیش آمده و این حوادث، خسارت‌های جانی و مالی بسیاری به دنبال داشته است.»

حسین عباس‌نژاد مي افزايد:«به همین دلیل در کنار تلاش برای نوسازی و تبدیل شناورهای چوبی به فلزی و فایبرگلاس، بازنگری در آیین‌نامه ایمنی شناورها و ایجاد برخی محدودیت‌ها برای لنج‌های چوبی، در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. »
به گفته وي در همین زمینه طرح خروج تدریجی ۲ هزار و ۸۰۰ لنج باری در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور با استفاده از وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه بوده، اما به‌طور کامل اجرا نشده است، به طوري كه درحال‌حاضر بیش از ۵ هزار شناور صیادی سنتی، شرایط نامناسبی داشته و دچار فرسودگی هستند.

هزينه ميليارد توماني براي نوسازي

با وجود اينكه طبق آمارها حداقل 20شناورهاي ماهيگيري كشور دچار فرسودگي بوده ونياز به نوسازي دارند، اما هزينه چند ميليوني كه گاه به ميليارد تومان هم مي رسد مانعي بر سر نوسازي اين ناوگان است .

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های صیادی کشوردراين رابطه به جوان مي گويد:« هزینه ساخت بدنه شناور و خرید موتور آن، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای متقاضی تمام می‌شود و با هزینه دریافت مجوز صید، می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در صیادی حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان برای فرد هزینه دربرخواهد داشت.»

اسحاق تندرو مي افزايد:« با توجه به این هزینه‌های سنگین، کسانی که برای نوسازی و خرید شناور خود با مشکل مالی روبه‌رو هستند، از سوی شیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند و می‌توانند تا ۹۰ درصد مخارج نوسازی، تسهیلات بگیرند.»

اين اظهارات درحالي است كه درآمد اندك وكمبود صيد عملا ماهيگران را دچار مشكل كرده تا نتوانند دراين زمينه از پس پرداخت تسهيلات وسود آن برآيند.

منبع : روزنامه جوان

 


مطالب مرتبط


دیدگاه خود را بیان کنید